- Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instgram, gaat het aantal tools voor adverteerders onder de Advantage+-vlag verder uitbreiden met toepassingen van artificial intelligence (AI).
- Met AI-tools kunnen advertenties gemaakt worden met afbeeldingen en teksten.
- Uiteindelijk zou kunstmatige intelligentie zich kunnen aanpassen aan de huisstijl van adverteerders.
- Lees ook: AI biedt veel mogelijkheden voor educatieve technologie – 3 investeerders leggen uit waar ze grote kansen zien
De afgelopen jaren legt Meta heel erg de nadruk op Advantage+, een set AI-tools die adverteerders helpt om advertenties op het juiste platform bij de juiste mensen te krijgen. Het doel hiervan is om advertenties zo goed mogelijk te laten presteren, wat gemeten wordt met behulp van verschillende statistieken.
Vanaf nu kunnen adverteerders Advantage+ gebruiken om met nieuwe AI-tools complete afbeeldingen en teksten te genereren voor advertenties. Het is echter niet zo dat de AI-tools vanuit het niets afbeeldingen kunnen maken. Ze moeten door de gebruiker gevoed worden met een originele afbeelding.
Een voorbeeld: marketeer kan een afbeelding van een rode jurk uploaden in Meta’s AI, die vervolgens meerdere variaties daarvan met bijvoorbeeld een andere achtergrond en andere teksten kan genereren. Ook kan de AI-tool verschillende formaten aanleveren die onder andere in Reels werken. Meta gaat in de toekomst ook de mogelijkheid toevoegen voor adverteerders om opdrachten te geven om de generatieve AI-tools aan te sturen.
Meta probeert het ook mogelijk te maken om de huisstijl van de adverteerder te integreren in AI-tools op basis van voorbeelden van eerdere campagnes. De basis voor de tools is het AI-model Llama 3, Meta’s nieuwste large language model (llm).
Volgens het bedrijf zouden tests met de creatieve tools binnen Advantage+ leiden tot een kostendaling van 28 procent per click in vergelijking met andere tests met creatieve uitingen.
"We horen van adverteerders dat deze generatieve AI-tools tijdswinst opleveren en minder middelen vereisen, terwijl ze productiviteit verhogen", zegt manager John Hegeman van Meta.
Toevoeging van AI-tools roept ook vragen op
Er zitten ook enkele nadelen aan het gebruik van Advantage+. Meta heeft in april aangegeven dat het door AI gegenereerde afbeeldingen zou gaan labelen zodat deze herkenbaar zijn. Hoe dat precies gaat werken voor afbeeldingen gemaakt met Advantage+, weet Meta nog niet.
Ook geven adverteerders aan dat ze met Advantage+ geen controle hebben over waar advertenties verschijnen en het is lastig om grip te houden op budgetten. In reactie daarop zegt Meta dat het samenwerkt met adverteerders en merken om ze te leren hoe ze met generatieve AI om moeten gaan om efficiënter te werken.